اختلالات کودکان

بررسی اختلال یادگیری کودکان

تربیت فرزندان

بررسی اختلال یادگیری کودکان

اختلال یادگیری کودکان یکی از دغدغه‌های بسیار مهم برخی والدین است. کودکان دارای این اختلال به طور معمول از هوش نرمال و یا بیشتر از متوسط برخوردار بوده اما در برخی از روش‌های یادگیری دچار مشکل می‌شوند. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر اختلال یادگیری در کودکان، علل و چگونگی تشخیص آن خواهیم پرداخت.

اختلال یادگیری چیست؟

چنانچه کودک شما باهوش بوده و کنجکاوی مناسبی نسبت به دنیای پیرامون خود دارد اما در مهارت‌هایی مانند گفتار، حساب کردن، خواندن و غیره مشکل دارد، ممکن است دارای اختلال یادگیری باشد. این اختلال متشکل از مجموعه گسترده‌ای از اختلالات است که با تاثیر در چگونگی پردازش اطلاعات به وسیله مغز، درک برخی از مفاهیم را دشوار می‌نماید. اختلال یادگیری در هر کودک متفاوت بوده و از موارد خفیف تا شدید را شامل می‌شود. همان‌طور که اشاره شد اغلب کودکانی که دچار اختلالات یادگیری هستند از هوش مناسب و نسبتاً بالایی برخوردارند و عمده مشکل آن‌ها با روش یادگیری در ارتباط است.

به عنوان مثال تشخیص و یادگیری حروف الفبا چنانچه به صورت جداگانه به کودکی آموزش داده شود ممکن است برایش آسان و قابل فهم باشد، در صورتی‌که با قرار دادن حروف در کنار هم این امر برایش سخت خواهد شد. اختلال یادگیری کودکان باعث می‌شود اغلب آن‌ها عصبانی، سرخورده و افسرده شده و اعتماد به نفس‌شان کاهش یابد. چنین کودکانی معمولا می‌دانند که قصد انجام چه کاری را دارند یا چه می‌خواهند بنویسند و بگویند اما مسیر مناسب و درستی جهت انجام آن پیدا نمی‌کنند.

چه عواملی منجر به اختلالات یادگیری می‌گردد؟

بسیاری از متخصصان با توجه به نتایج تحقیقات انجام شده، معتقد هستند که اختلالات یادگیری ارتباط مستقیمی با مشکلات عصبی بسیار ظریف داشته که باعث می‌شوند فرد در چگونگی دریافت، بررسی و ارسال داده‌ها به مغز دچار مشکل شود. البته هنوز علت دقیقی برای این اختلالات ذکر نشده اما در حال حاضر وجود ناهنجاری‌های بسیار کوچک در چگونگی رشد مغز، مهم‌ترین علت عنوان شده است. مواردی مانند ژنتیک، مصرف مواد مخدر یا الکل توسط مادر در دوران بارداری، بروز برخی مشکلات در حین زایمان و غیره در به وجود آمدن این اختلال تاثیرگذار هستند.

تشخیص اختلال یادگیری کودک و نحوه درمان آن

در بسیاری از مواقع اختلال یادگیری کودکان در سال‌های اول تحصیل، هنگام صحبت کردن کودک و غیره تشخیص داده می‌شوند. مادر و معلمان به عنوان اولین افرادی هستند که از وجود این اختلال آگاه می‌شوند. اما برای تشخیص قطعی نیاز به ارزیابی کودک توسط روانشناس کودک و دیگر متخصصان در این امر خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راه‌های درمان این اختلال می‌توانید به سایت childpsy.ir مراجعه نمایید.

کلمه کلیدی: اختلال یادگیری کودکان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *