تربیت جنسی

تربیت جنسی کودکان خردسال

negative-conditioning-resized-56a792293df78cf772973c05-1-1030x687

معمولاً والدین زمانی متوجه می‌شوند باید آموزش جنسی برای کودکان را آغاز کنند که کودکشان درمورد بدن خودش دچار کنجکاوی جنسی می شود. تربیت جنسی کودکان موضوعی است که والدین همیشه از آن واهمه دارند و حس می‌کنند هنوز زمان آن فرانرسیده است. منطقی‌ترین حالت ممکن برای آموزش جنسی به کودکان این است که سرعت خود را با سؤالات کودکتان و میزان کنجکاوی و رشد جنسی او تنظیم کنید.

تربیت جنسی کودک مراحل مختلفی دارد که ما در این مقاله به بررسی و آموزش این مراحل به والدین می‌پردازیم.

با مراجعه به صفحهٔ کارگاه‌های آموزشی می‌توانید به کارگاه‌های تربیت کودک دسترسی داشته باشید.

 

اولین مرحله تربیت جنسی،کشف اولیه

برای یک کودک یادگیری و کنجکاوی درمورد بدن از زمان تولد شروع می شود. هرچه که کودک درک و فهم بیشتری پیدا می‌کند قدرت مقایسه نیز جان می‌گیرد و کنجکاوی جنسی کودک بیشتر می شود. این کنجکاوی در یک کودک با کنجکاوی درمورد اندام جنسی خود شروع می شود. اولین قدیم که شما می‌توانید در راستای تربیت جنسی کودکتان انجام دهید آموزش نام‌های مناسب برای اندام‌های جنسی به فرزندتان است زمان حمام کودک بهترین زمان تربیت جنسی او است؛ زیرا بیشترین کنجکاوی درمورد بدنش در آن زمان صورت می‌گیرد. زمانی که کودک شما به قسم خاصی از بدنش اشاره می‌کند، ساده و بدون گارد گیری و با زبانی ساده و کودکانه به او بگویید آن قسمت چیست. از فرصت پیش‌آمده برای آموزش این که کدام قسمت‌های بدن کودک خصوصی هستند استفاده کنید. کودکان کنجکاوی جنسی خود را با تحریک‌کردن خود آغاز می‌کنند و از این که کودک شما به اندام جنسی خود دست می‌زند عصبانی و ناراحت نشوید و واکنش تندی نشان ندهید. باتربیت جنسی کودک به او آموزش دهید که اندام خصوصی او نباید وقتی دیگران حضور دارند مورد لمس و یا دیده‌شدن قرار بگیرد. در تربیت جنسی کودک در چنین موقعیت‌هایی سعی کنید به‌جای پرخاشگری و یا برخورد کلامی فیزیکی با کودک حواس کودکتان را پرت کنید و اگر موفق نشدید سعی کنید یک موقعیت جدید ایجاد کنید.

زمان تربیت جنسی کودک

تربیت جنسی کودک مسئولیتی نیست که خیال کنید با انجام‌دادن آن دیگر وظیفه‌ای ندارید؛ بلکه هرچه که کودک شما رشد پیدا می‌کند سؤالات و دغدغه‌ها و کنجکاوی‌های جدیدی پیدا می‌کند پس به‌عنوان یک والد تربیت گر همیشه باید آگاه باشید و ادبیات و اقدام مناسب با سن کودک داشته باشید. این نکته را بدانید که برای تربیت جنسی کدک هیچ‌وقت زود نیست و از هرزمانی می‌توانید شروع کنید. هرچه که تربیت جنسی کودک زودتر آغاز شود مراحل بعدی برای شما آسان‌تر خواهد شد. اگر کودک شما دائم خودارضایی می‌کند این مسئله نشان اتفاقات دیگری در زندگی روانی او است. ممکن است کودک شما در حال تجربه اضطراب باشد و از طریق خودارضایی برون‌ریزی کند. تربیت جنسی این موضوع را در کودک نهادینه می‌کند که هیچ‌کس اجازه ندارد به اندام‌های خصوصی او دست بزند و از این طریق نحوهٔ دفاع از خود را به کودک می‌آموزید تا مورد سوءاستفاده جنسی قرار نگیرد. باتربیت جنسی به کودکتان می‌آموزید که زندگی جنسی بخشی از یک زندگی سالم است و این تربیت اگر از زمان مناسبی آغاز شود باعث می‌شود کودک در آینده کنش‌ها و انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشد.

مراحل شروع تربیت جنسی

گفتگو در مورد رابطه جنسی:

ما برای شما مراحلی را جمع‌آوری کردیم که تربیت جنسی کودک را آغاز می‌کند و این پروسه را برای شما و کودک آُان تر می‌کند:

اول اینکه مطمئن باشید که کودک شما ممکن است کنجکاوی‌هایی داشته باشد و از اطلاعاتی که خود کودک دارد برای شروع گفتگو با او استفاده کنید برای مثال، «فکر می‌کنی بچه‌ها از کجا می‌آیند؟» یا «در مورد اینکه بچه‌ها از کجا می‌آیند چه چیزی شنیده‌ای؟»

دوم اینکه باورهای ذهنی غلط کودکتان را تصدیق کنید و حقایق را با زبانی کودکانه به خورد او بدهید. به‌عنوان‌مثال، “تقریباً درست می‌گویی”کودکان را لک‌لک‌ها نمی‌آورند. آنها در محل خاصی در داخل بدن به نام رحم رشد می‌کنند. بهتر است توضیحات خود را کوتاه و خلاصه، مبنی بر واقعیت و البته با دیدی مثبت ارائه بدهید به کودک این اطمینان را بدهید که هرزمان اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشد شما این اطلاعات را اختیار او قرار می‌دهید. در تربیت جنسی کودک شما نیازی ندارد بداند شما دانای کل هستید؛ بلکه درک اینکه هرزمان سؤالی داشت می‌تواند از شما بپرسد حتی اگر پاسخ سؤال نمی‌دانم باشد برای کودک اطمینان‌بخش است.

 

سوم زمانی که فرصتی برای گفتگو پیش می‌آید از این فرصت برای بیان احساسات خود استفاده کنید؛ مثلاً به او بگویید افراد ممکن است درمورد بچه‌دارشدن تصمیم‌های مختلفی بگیرند بعضی‌ها درمورد بچه‌دارشدن مطمئن نیستند و می‌خواهد درزمان مناسب این اتفاق بیفتد با این آموزش و صحبت‌کردن از احساسات کودک درک می‌کند که رابطه جنسی و زندگی جنسی نیازمند تصمیم و فکر است.

چگونه در مورد جنسیت، تمایلات جنسی و بدن صحبت کنیم: نکاتی برای همه سنین

این نکات می‌تواند صحبت‌کردن با کودکان در هر سنی را در مورد جنسیت و تمایلات جنسی آسان‌تر کند.

 

 

سخن پایانی

صحبت کردن درمورد مسائل جنسی و شروع تربیت جنسی کودک گاهی اندازه ی یک تار موحساس و مهم می شود.کودکان مانند یک هارد اکسترنال هستند که همه چیز را بدون کم و کسر ضبط می کنند.اگر والدینی هستنید که دغدغه ی تربیت جنسی کودکش را دارد به شما تبریک میگوییم که در آینده  فرزندی خواهید داشت که زندگی جنسی سالم و بدون مشکلی دارد.ما در کلینیک روان شناسی مارال لیل نهاری با ارائه نکات طلایی تربیت جنسی کودک درتمام مراحل درکنار و همراه شما هستیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *